دستگاه زردی نوزاد

اجاره دستگاه زردی نوزاد و فتوتراپی

دستگاه زردی نوزاد

اجاره دستگاه زردی نوزاد و فتوتراپی

دندان درد نوزاد

لثه‌‌های نوزادانی که دندان‌‌های‌شان در حال بیرون زدن است، متورم و تحریک‌پذیر می‌شود. برخی علائم رویش دندان‌های شیری در کودکان شامل خارش، بی قراری و گریه، بی‌حوصلگی، غذا نخوردن و ریزش آب از دهان است.

زمان در آوردن دندان شیری در بچه های مختلف فرق می کند، اما معمولا حدود شش ماهگی شروع می شود. معمولا ابتدا دو دندان در لثه پایین و بعد دو دندان بالایی رشد می کنند.

 

علایم شایع در آوردن دندان شیری

- افزایش بزاق و آبریزش از دهان ممکن است دو ماه قبل از پیدایش اولین دندان شروع شود.

- بی قراری و تحریک پذیری

- ورم لثه ها

- خارش لثه ها

- سعی در گاز گرفتن و جویدن اجسام سفت

- برخی مواقع در زمان رویش دندان‌های شیری کودکان دچار تب می‌شوند که یک امر طبیعی است و جای نگرانی نیست. ‌البته خانواده‌ها باید در این مواقع، کودک را نزد پزشک اطفال ببرند تا علت تب کودک مشخص شود، زیرا ممکن است همزمان با رویش دندان‌های شیری، کودک دچار سرماخوردگی نیز بشود و تب، ناشی از سرماخوردگی باشد.

5 راه کاهش ناراحتی کودک موقع دندان درآوردن

1 - لثه کودک را به آرامی بمالید.

به آرامی لثه‌های نوزاد را با انگشت تمیز، یا یک پارچه سرد و مرطوب تمیز مالش دهید. کمی فشار ملایم می تواند ناراحتی کودک را کاهش دهد.

 

2- به نوزاد چیزی خنک برای جویدن بدهید.

یک تکه پارچه سرد و مرطوب یا دندان گیر خنک می تواند تسکین دهنده باشد. البته اطمینان حاصل کنید که این شی باعث خفگی او نمی‌شود.

مراقب باشید تا شیء یخ زده نباشد، بلکه کمی خنکی کفایت می کند، چون سرمای زیاد هم می تواند آسیب رسان باشد. اگر کودک شما غذاهای جامد و سفت می خورد از غذاهای سرد استفاده کنید. ماست خنک پیشنهاد خوبی است.

3- یک دندان گیر از داروخانه بخرید.

دندان گیرهایی که از لاستیک نرم ساخته شده اند بهتر هستند. انواعی که با مایع پر شده اند، ممکن است در اثر فشار لثه کودک پاره شوند. می تواندی از پستانک تمیز هم استفاده کنید.

کودک موقع خارش جای دندان، عکس‌العمل‌های خاصی نشان می‌دهد و مشاهده شده است که بچه‌های شیرخوار حتی سینه مادر خود را گاز می‌گیرند. در این مواقع از دادن اجسام و مواد کوچک مانند یک تکه گوشت که برخی خانواده ها به کودک می دهند تا گاز بگیرد، به طور جدی باید پرهیز کرد، زیرا ممکن است این وسایل جانبی به داخل حلق کودک رفته و باعث خفگی او شود.

 

 

4- آب دهان کودک را خشک کنید.

افزایش بزاق و آبریزش دهان جزئی از فرایند دندان در آوردن است. با یک دستمال تمیز، دهان و چانه کودک را پاک کنید تا از تحریک پوست پیشگیری کنید. هنگام خواب نیز پارچه مناسب و جاذبی زیر سر کودک قرار دهید.

 

5- از داروها کمک بگیرید.

اگر کودک شما خیلی بی قرار، تحریک پذیر و بدخو شده است با پزشک مشورت کنید تا در صورت لزوم، استامینوفن یا ایبوپروفن را به میزان لازم تجویز کند. از دادن آسپیرین به کودک خودداری کنید.

همچنین از استعمال داروهای موضعی و بی حس کننده بر روی لثه خودداری کنید، زیرا این داروها به وسیله بزاق شسته شده و قبل از اینکه روی لثه تاثیر کنند، موجب بی حسی گلوی کودک می شوند و در مکانیسم‌های طبیعی بلع غذای کودک تداخل ایجاد می کنند.

چگونه از دندان های تازه کودک مراقبت کنید؟

هر روز با دستمال تمیز و مرطوب لثه ی کودک را تمیز کنید. این کار موجب پیشگیری از رشد باکتری‌ها در دهان کودک می شود.

بعد از اینکه دندان کودک بیرون آمد، می توانید روزی یک بار از یک مسواک انگشتی کوچک با پرزهای نرم و ظریف  استفاده کنید و نیاز به استفاده از خمیر دندان یا مواد دیگر نیست.

تا حوالی دو سالگی و زمانی که مطمئن شدید کودک قادر به بیرون ریختن آب از دهان شده است، می توانید از کمی خمیردندان روی مسواک کودک استفاده کنید.

انجمن دندانپزشکی آمریکا و آکادمی دندانپزشکی اطفال توصیه می کنند که اولین معاینه دندانپزشکی کودک شما قبل از یک سالگی و پس از بیرون آمدن اولین دندان ها باشد.

توجه داشته باشید که حفظ سلامت دندان ها و لثه ها در کودک شما، اساس سلامت دندان ها و لثه های او برای تمام عمر است.

برگرفته از بخش سلامت تبیان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.